Itikkapartio

Ensimmäisen partion tein 1966 syyskesällä ylikersantti Vienolan kanssa. Partion kestoaika oli 3 vuorokautta ja reitti oli Saihovaara-Törmäoja-Kolsakoski. Vartio partio tehtin jalan. Noustiin Nuorttitunturin päälle, jossa oli rajapyykki. Kyllä oli jylhät maisemat molemmin puolin rajaa. Kaukana näkyi Hirvasjärvi rajan takana, kun lähdettiin jatkamaan partiota pohjoiseen.

Kyllä oli itikoita kosteikon reunassa, pidettiin tupakkatauko. Vienola sanoi veetään ”juurikorven Antit”. Kysyin, että onko sinulla itikkamyrkkyä, kun itikat kuppaa jatkuvasti hikistä kaulaa. En muista, oliko Paulillakaan myrkkyä, kun sitten lähdettiin eteenpäin raja-aukon laitaa kulkemaan. Kysyin, onko vielä pitkä matka Törmäojan majalle, kun ei enää tahtonut pää kääntyä mihinkään suuntaan, niska alkoi turvota itikkojen pistojen takia.

Viimein saavuttiin Törmäojalle, joka ylitettiin ja alettiin lähestyä partiomajaa. Vasemmalla oli polunvarressa vanha laavu rakennelma, kun tultiin pieneen aukkoon, jossa oli partiomaja ojan varressa.

Rynnäkkökiväärin ripustin naulaan roikkumaan, sisältä otin ämpärin ja lähdin hakemaan vettä. Samalla pesin naamani sekä kipeytyneen niskan. Kun sarkatakin kaulus oli itikoiden lisäksi hiertänyt niskan ja kaulan, en saanut ensimmäisenä yönä oikein nukuttua. Vaikuttiko siihen rajan läheisyys tai sitten
itikoiden kuppaukset?

Aamulla juotiin kahvit, tiskattiin astiat ja siivottin maja. Partio jatkui kohti Kolsakoskea. Yö oli samanlainen kuin edellinenkin. Lähdettiin paluumatkalle Rannisvaaran kautta Marjarovan porokämpälle, jossa keitettiin mustikka- ja sekahedelmäkeittoa, johon murskattiin vanikkaa sekaan, ja mukeista syötiin.

Tämän jälkeen lähdettiin kohti vartiota. Tultiin yhden suon laitaan, jossa oli pajupuska – jonka läpi menin. Niin samalla jumalaton itikkapilvi pölähti sieltä ja iskivät kasvoihin ja hikiseen niskaan sillä seurauksella, että niska turposi niin että en saanut enää päätä liikutettua ollenkaan.

Kova polte tuli niskaan ja kaulaan. Kun sitten viimein päästiin vartiolle ja saunaan niin kyllä poltti niskaa armottomasti kuuma löyly. Tämän jälkeen minulla oli aina itikkamyrkyt mukana kesäpartioissa.