Lentokoneella partioon

Saatiin vääpeli Erkki Lyytikäiseltä käsky valmistautua lähtemään rajapartioon reitille vartio-Kuoksahjärvi-Puusasvaara-Urttivaara-vartio. Siellä yhteys Palojärven vartion partioon.

Sattui niin, että rajan Piiveri oli käymässä Munnissa, ja lentäjinä olivat tutut Harri Yletyinen ja Mauri Pankkonen. Lyytikäinen kysyi, voitteko viedä partion lentokoneella joko Kuoksahjärvelle tai Kalattomajärvelle. Yletyinen vastasi, että kyllä se sopii ja käytiin vielä kartan kautta läpi järvet.

Haettiin raskaat reput selkään ja rynnäkkökiväärit kaulalle roikkumaan, ja lähdettiin Mellajärvelle, jossa oli pitkä ja leveä laituri. Reput ja aseet laitettiin takapenkin jalkojen väliin ja ase viereen. Sitten Pankkosen Mauri sanoi minulle, että pistä nyt se turvavyö kiinni. Silloin muistui mieleen Ainijärvellä koettu tapaus, kun en ollut löytänyt viltin alta turvavyön toista päätä. Kun kone lähti jyrkkään laskuun Nuorttijokivarressa ja nousi jyrkästi ylös, minä olin tyhjän päällä. Tämä muistui mieleen Yletyisen nauraessa Pankkosen kanssa.

Vyö ja ovi kiinni, kone alkoi hiljalleen lipua järven länsipäähän, vauhti kiihtyi ja vesi kohisi kellukkeiden alla.
Vesitaso nousi ilmaan ja suuntasi kaakkoon. Kuoksahjärvi oli huono laskeutumisjärvi pintakivien takia ja niin noustiin jyrkästi ylös ja suunnattiin lento Kalattomalle. Pankkonen tähysti oikealle ja minä vasemmalle, näkyykö kiviä pinnassa. Kun kiviä ei näkynyt, niin tehtiin lasku veteen ja kone lipui hiljalleen järven itärannalle, jossa oli suota eikä kivistä ollut vaaraa.

Näin päästiin rantaan ja kysyin suu virneessä, paljonko rahti maksaa. Yletyinen sanoi, että rajan rahtia.
Erottiin ja kone lähti lipumaan hiljaa järvelle. Lähdimme jalan kohti Puusasvaaraa ja seuraavana päivänä jatkettiin matkaa Urttivaaraan, jonne Palojärven vartion partio saapui iltapäivällä rajasta etelään.

Rinteellä oli lentokoneen hylky. Kone oli kertoman mukaan törmännyt rinteeseen sankassa sumussa. Yhdessä Palojärven partion kanssa tarkastettiin rajapyykki. Ilta oli jo pitkällä, kun erottiin. Me lähdettiin takaisin Puusasvaaraan yöksi ja valmistettiin ruokaa. Seuraavana päivänä lähdettiin paluumatkalle. Kesti vielä pari vuorokautta, kun oltiin Lätäsenon rannassa ja annettiin merkki vartiolle; muistaakseni kaksi kiväärinlaukausta ilmaan. Tämä oli niitä harvoja partioita, joita heitettiin koneella.